ذرت
نوشته شده توسط : ظرافت

ذرت.

ذرت یا جواری یکی از غلات مهم است. منشأ آن قاره آمریکا است و پس از گندم بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد. ذرت سرشار از مواد مغذی موردنیاز برای بدن بوده و نیز منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شود و سرشار از کالری است. ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ میلادی (سال کشف آمریکا) در قاره آسیا، اروپا و آفریقا به‌عنوان یک گیاه زراعی شناخته‌شده نبود؛ اما  گیاه ذرت را از قرن‌ها پیش در آمریکای مرکزی می‌شناختند و توسط مردم سرخ‌پوست آمریکا کشت می‌شد. به همین سبب نام لاتین ذرت از یکی از طوایف سرخ‌پوست بنام Marisi Mahig گرفته شده است. نام این گیاه در زبان انگلیسی Maize یا corn در زبان عربی ذرت و بلال است. در فرهنگ دهخدا آمده نام فارسی این گیاه در گویش خراسانی جواری است ولی واژه عربی آن ذرت هم بکار برده می‌شود. فرهنگ معین هم‌جواری را برابر با ذرت و بلال معرفی کرده است.

ذرت شیرین نوعی ذرت است که میزان قند بالایی دارد. ذرت شیرین درنتیجه جهش برگشتی در ژن‌هایی که در درون‌دانه تبدیل قند به نشاسته را کنترل می‌کنند به وجود آمده است. ذرت شیرین باید به‌صورت نارس چیده شده و نه به‌عنوان غلات بلکه به‌عنوان سبزی آماده شده و مصرف شود. ازآنجایی‌که مرحله رسیدن ذرت به تبدیل قند آن به نشاسته مربوط است، ذرت شیرین در انبار نمی‌ماند و باید به‌صورت تازه قبل از اینکه دانه‌های آن سفت و نشاسته‌دار شود، خورده شده، کنسرو یا منجمد شود.

کاشت و نگهداری

برای کاشت گلدانی باید گلدانی با سایز بزرگ را انتخاب نمایید، گلدان‌ها را بعد از رشد باید در مکانی گرم و آفتاب‌گیر قرار دهید. محل موردنظر در روز حداقل باید ۶ تا ۷ ساعت نور خورشید را داشته باشد. بذر ذرت شیرین را ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه آن‌ها را در عمق ۲ تا ۵ سانتی‌متری خاک بکارید و منتظر سبز شدن آن‌ها شوید. چون در عمق کم کاشته می‌شوند نباید اجازه دهید رطوبت سطحی خاک خشک شود و تا قبل از جوانه‌زنی مرتب خاک را آبیاری کنید. خاک مناسب برای کاشت ذرت خاکی است که رطوبت را حفظ کند و سنگین باشد. البته زهکشی مناسبی نیز داشته باشد تا ریشه ذرت از بین نرود.

بهتر است خاک پای بوته‌ها همیشه مرطوب باشد. در هنگام تشکیل دانه‌ها و رشد ذرت بلال نیز باید آبیاری به‌طور منظم و زیاد انجام شود تا کیفیت و تراکم دانه‌ها بالا باشد. اگر گلدان‌ها را در منطقه‌ای قرار داده‌اید که بادخیز است می‌توانید برای استحکام بوته یک چوب یا میله در کنار بوته ببندید. ذرت در انواع آب‌وهوا رشد می‌کند و گرمادوست است و هوای گرم در کیفیت محصول مؤثر است. ذرت در هر خاکی نیز رشد خوبی دارد. معمولاً در خاک‌های لومی سنگین و رسی کاشت می‌شود تا نیاز به آب کمتری داشته باشد. آبیاری و رطوبت نیز موارد مهمی هستند که در کیفیت و ظاهر و تولید دانه‌های با کیفیت و تراکم دانه‌ها مؤثر است. نیاز آبی ذرت در زمان تولید دانه و گرده‌افشانی زیادتر می‌شود و کم‌آبی باعث عدم تشکیل دانه‌ها در قسمت‌هایی از ذرت شده و تراکم دانه‌ها را نامنظم می‌کند، به‌طورکلی نسبت به کم‌آبی واکنش بدی نشان می‌دهد.

برای کاشت ذرت در مزرعه معمولاً بعد از رفع سرمای بهاره تا اواخر مرداد به دو روش زیر در فضای باز می‌کارند:

روش خطی: فاصله بین ردیف‌ها ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر و فواصل بوته‌ها ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر.

روش پشته‌ای: فاصله پشته‌ها ۱۰۰ سانتی‌متر و در هر پشته ۵ عدد بذر ذرت قرار می‌دهد (که معمولاً بعد از رشد بوته‌های ضعیف را حذف می‌کنند).

ارزش تغذیه‌ای ذرت

از نظر کالری ذرت به‌طورکلی ۱۰۰ گرم ذرت زرد و پخته، ۹۶ کالری دارد. به‌علاوه، ذرت، ۷۲ درصد آب، ۲۱ گرم کربوهیدرات، ۲.۴ گرم فیبر، ۳.۴ گرم پروتئین و ۴.۵ گرم فروکتوز و ۰.۲ گرم لاکتوز دارد. همچنین، ذرت، فقط ۱.۵ گرم چربی به شما می‌دهد که شامل ۰.۲ گرم چربی اشباع، ۰.۵۷ گرم چربی تک غیراشباع، ۰.۶ گرم چربی چند غیراشباع، ۰.۰۲ گرم اسید چرب امگا ۳ و ۰.۵۹ گرم اسید چرب امگا ۶ است. به‌علاوه، ذرت، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را برایتان فراهم می‌کند. به‌هرحال، هر نوع ذرت، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را تأمین می‌کند. برای مثال پاپ کورن، حاوی منگنز، فسفر، منیزیم، روی و مس است درحالی‌که ذرت شیرین دارای اسید پانتوتنیک، فولات، ویتامین B۶، نیاسین و پتاسیم است. واقعیت این است که ذرت، نسبت به بسیاری از دانه‌های غلات، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارد. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی شامل زئازانتین، لوتئین، آنتوسیانین، اسید فرولیک و اسید فیتیک می‌شوند.

خواص ذرت

۱. سرشار از کربوهیدرات

یکی از خواص معمول ذرت برای سلامتی، سرشار بودن آن از کربوهیدرات است. همان‌گونه که قبلاً گفته شد، ذرت، مقادیر بالایی کربوهیدرات دارد زیرا تقریباً ۸۲ درصد کالری را تأمین می‌کند؛ بنابراین زمانی که نصف فنجان ذرت را مصرف می‌کنید، تقریباً ۸۰ کالری دریافت می‌کنید. به دلیل گفته‌های بالا، ذرت، راهی عالی برای افرادی است که قصد اضافه وزن دارند. البته اگر به روش مناسبی مصرف شود.

۲. مواد شیمیایی گیاهی

درست مانند آنچه که در بالا گفته شد، ذرت، حاوی مواد شیمیایی گیاهی آنتی‌اکسیدانی است که بسته به نوع ذرت، متغیر است. علاوه بر این، ذرت بنفش، ماده‌ ویژه‌ای بنام اسید پروتوکاتکوئیک دارد که می‌تواند مانند یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند، درحالی‌که ذرت آبی، دارای خواص آنتوسیانین فراوان است. همچنین، ذرت زرد، مقادیر بالایی کارتنوئید دارد که دارای حجم بالایی زئانتین و لوتئین است. به‌علاوه اسید فرولیک، یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که معمولاً در گیاه موجود است و می‌تواند به مهار رادیکال‌های آزاد مضر کمک کند. آیا می‌دانستید ذرت، این نوع اسید را به مقدار فراوان دارد که می‌تواند در هنگام پخت تا ۹۰۰ درصد افزایش یابد؟

بنابراین افزودن ذرت به رژیم غذایی، راه خوبی برای سلامتی است. به‌هرحال، شما باید به خاطر داشته باشید که ذرت دارای اسیدهای چرب نیز هست؛ بنابراین، افرادی که در خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند، نباید زیاد ذرت مصرف کنند. به‌علاوه زمانی که این افراد، روغن ذرت یا ذرت تازه زیادی مصرف کنند، وضعیت آن‌ها بدتر شده یا ممکن است دچار افزایش وزن شوند. به‌این‌ترتیب گفته می‌شود بهتر است برای بهره‌مند شدن از حداکثر فواید سلامتی، مقدار مناسبی ذرت را مصرف کنید.

۳. مو و پوست سر را بهبود می‌بخشد

یکی از خواص شگفت‌انگیز دیگر ذرت برای سلامتی، بهبود مو و پوست سر است. برای داشتن موی نرم و صاف، چرا مصرف روغن ذرت را امتحان نمی‌کنید؟ ذرت، همچنین می‌تواند تعادل مناسبی میان اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ ایجاد کند. همان‌گونه که می‌دانید، هردوی آن‌ها به کنترل التهاب کمک کرده و از پوسته‌شدن و خشک شدن پوست سر جلوگیری می‌کند؛ و آیا می‌دانستید این اسیدهای چرب، مواد مهم ساختار ذرت هستند که شرایط مطلوب را برای انتقال چربی فراهم می‌کنند و اگر به کمبود یکی از این اسیدهای چرب دچارید، ممکن است دچار شکنندگی و ریزش مو شوید؛ بنابراین اگر می‌خواهید سلامت مو و پوست سر خود را افزایش دهید، باید روغن ذرت مصرف کنید. حالا ممکن است نحوه استفاده از روغن ذرت را ندانید، درست است؟ جواب موردنظرتان در اینجا آمده است:

– اول، مقدار مناسبی روغن ذرت را بردارید.

– سپس، آن را به مدت یک دقیقه گرم‌کنید

– آن را بر پوست سرتان بگذارید

– حالا، با نوک انگشتان، پوست سرتان را به‌آرامی ماساژ دهید

– بگذارید ۱۵ دقیقه بماند

– در انتها، موهای‌تان را با شامپو بشویید

پس از انجام این روش به مدت چند هفته، مویی براق و نرم خواهید داشت.

۴. از قلب شما محافظت می‌کند

اگر کسی درباره خواص ذرت از شما بپرسد، محافظت از قلب، یکی از جواب‌هایی است که می‌توانید بدهید. چرا؟ با استناد به برخی مطالعات، روغن ذرت دارای اثر ضد آتروژنیک بر سطح کلسترول است؛ بنابراین، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. به‌ویژه، روغن ذرت، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سلامت قلب محسوب می‌شود. همان‌گونه که قبلاً گفته شد، ذرت، اسیدهای چرب زیادی از قبیل اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ دارد؛ بنابراین، اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به مهار کلسترول بد کمک کرده و سپس به بخش‌های اتصال بازگردند. درنتیجه، این، موقعیت‌های انسداد عروق را کاهش داده و فشارخون را پایین می‌آورد. به‌علاوه، احتمال سکته و حمله قلبی نیز کاهش می‌یابد.

۵. کلسترول LDL پایین‌تر

یکی دیگر از خواص شگفت‌انگیز ذرت که باید بدانید، پایین آوردن کلسترول است. بر اساس نتایج یک مطالعه، مصرف روغن پوسته ذرت می‌تواند کلسترول LDL پلاسما را کاهش دهد. این روغن چگونه می‌تواند کلسترول LDL پلاسما را کاهش دهد؟ این کار را با جذب کلسترول در بدن ما انجام می‌دهد. به‌علاوه کاهش کلسترول LDL به معنای کاهش کلسترول HDL یا کلسترول خوب نیست. آیا می‌دانید هنگامی‌که کلسترول LDL در بدن کاهش یابد، بیماری قلبی نیز کاهش‌یافته و از تصلب شرایین جلوگیری می‌شود؟

۶. پرفشاری خون و دیابت را کنترل می‌کند

زمانی که از خواص ذرت صحبت می‌کنیم، کنترل پرفشاری خون و دیابت نیز از این خواص هستند. امروزه، افراد زیادی در سرتاسر دنیا، به دیابت مبتلا هستند. به همین دلیل، درمان یا پیشگیری از دیابت، کاری ضروری است که هر فردی باید انجام دهد. به‌علاوه، دو راه برای درمان یا پیشگیری از دیابت وجود دارد. راه اول، استفاده از داروست. به‌هرحال، گاهی وقت‌ها، این راه می‌تواند عوارضی داشته باشد. راه دوم، افزودن سبزیجات و میوه‌های ارگانیک به رژیم غذایی روزانه است.

به همین دلیل، ذرت باید به رژیم غذایی اضافه شود زیرا نشان داده شده که خوردن دانه‌های ذرت می‌تواند به کنترل NIDDM که به معنای دیابت غیر انسولین است، کمک کند. علاوه بر این، خوردن ذرت برای مقابله با پرفشاری خون نیز مفید است زیرا ذرت، مواد شیمیایی گیاهی متعددی دارد. آیا می‌دانید مواد شیمیایی گیاهی، قادر به تنظیم جذب و آزاد کردن انسولین در بدن هستند؟ یعنی هنگامی‌که جذب و آزادسازی انسولین هماهنگ شود، احتمال کاهش یا افزایش شدید انسولین در بیماران دیابتی می‌تواند کاهش‌یافته و این افراد می‌توانند سبک زندگی عادی خود را حفظ کنند.

۷. از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند

امروزه افراد زیادی به بی‌خوابی مبتلا هستند، مخصوصاً زنان باردار. به‌طورکلی، یکی از عوامل اصلی این بیماری، کمبود آهن است. به‌هرحال، همان‌گونه که قبلاً گفته شد، ذرت، مقدار زیادی آهن دارد که یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که برای تولید سلول‌های قرمز خون ضروری است. به دلیل بالا، جلوگیری از بی‌خوابی را باید در فهرست خواص ذرت قرارداد.

۸. مفید برای گوارش

ممکن است از تمام انواع ذرت، آنتی‌اکسیدان دریافت کنید؛ به‌هرحال، ذرت‌های مختلف، آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی دارند. به‌ویژه، ذرت زرد، دارای آنتی‌اکسیدان‌های زئانتین و لوتئین است؛ ذرت قرمز، آنتوسیانین دارد و ذرت بنفش، اسید هیدروکسی بنزوئیک و اسید پروتوکاتکوئیک. به‌هرحال خواص ذرت، زیاد است که شامل فایده برای گوارش می‌شوند. ذرت، سرشار از فیبر است (حل‌شدنی و حل نشدنی) که می‌تواند به جلوگیری از جذب کلسترول و یبوست کمک کند.

به‌علاوه ذرت، خطر سرطان روده بزرگ، هموروئید و اسهال را کاهش می‌دهد. فیبر موجود در ذرت، گوارش را بهبود می‌بخشد. شما معمولاً پاپ کورن مصرف می‌کنید یا ذرت پخته؟ وضعیت دستگاه گوارشی‌تان چگونه است؟ فکر کنم با مصرف ذرت احساس می‌کنید که عملکردش بهتر از قبل است. خوردن ذرت، باعث رشد باکتری‌های سالم می‌شود که برای دستگاه گوارش شما مفید است.

۹. برای چشم‌ها مفید است

زئازانتین و لوتئین موجود در ذرت، از اکسید شدن پروتئین چشم جلوگیری می‌کنند. اکسید شدن پروتئین چشم باعث تاری دید می‌شود و ذرت به کاهش تباهی لکه زرد کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین A تولیدشده از بتاکاروتن موجود در ذرت، بینایی را به طرز قابل توجهی بهبودمی بخشد. به همین دلیل مصرف مناسب ذرت برای چشم‌ها، کاهش وزن و سلامتی مفید است. ذرت می‌تواند در غذاهای مختلف به‌کار رود و قیمت بالایی نیز ندارد. در تابستان، می‌توانید ذرت را در تمام بازارهای شهر بیابید.

آیا می‌دانید در بین غذاهایی که برای چشم مفیدند، ذرت یکی از بهترین‌هاست که می‌توانید تابستان‌ها از فواید آن بهره‌مند شوید؟ اگر می‌خواهید از بیماری‌های چشمی مانند تباهی لکه زرد مربوط به افزایش سن جلوگیری کنید و از چشم‌هایتان مراقبت کنید، خوردن ذرت می‌تواند به شما کمک کند. آیا می‌دانید ذرت شیرین، در کشورهایی مانند استرالیا بسیار رایج است زیرا به سلامتی چشم‌ها کمک می‌کند؟ این غذا، در بسیاری از کشورهای جهان، غذایی سالم محسوب می‌شود.

ذرت برای سلامتی و کاهش وزن بسیار مفید است و من می‌خواهم به خوانندگانی که می‌خواهند سلامتی چشم‌ها را بهبود بخشند، مصرف همیشگی ذرت را توصیه کنم.

۱۰. مبارزه با بیماری‌های مو

روغن ذرت، ترکیبی عالی از مواد مغذی مانند ویتامین E و اسیدهای چرب را فراهم می‌کند؛ بنابراین، استفاده موضعی از این روغن می‌تواند موها را تغذیه‌شده و هیدراته نگه‌ دارد و فرآیند پیری را کند کند. آنتی‌اکسیدان‌ها، با مهار رادیکال‌های آزاد مضر، می‌توانند از آسیب سلولی جلوگیری کنند؛ بنابراین ذرت، به دلیل مبارزه با فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد مضر، برای جلوگیری و مبارزه با ریزش و خشکی مو مفید است. به‌علاوه، ذرت حاوی ویتامین K است که می‌تواند به جذب کلسیم در بدن کمک کرده و از این طریق، از ریزش مو جلوگیری کند. بنا بر دلایل بالا، یکی از خواص شگفت‌انگیز ذرت، باید مبارزه با برخی از بیماری‌های مربوط به مو باشد.

۱۱. افزایش وزن را تسهیل می‌کند

یکی دیگر از بهترین خواص ذرت برای سلامتی که می‌خواهم در این مقاله معرفی کنم و می‌خواهم شما و دیگر خوانندگان، آن را دانسته و به خطر بسپارید، این است که ذرت به فرآیند افزایش وزن در افراد لاغر کمک می‌کند. این می‌تواند خیلی خوب باشد نه؟ ذرت، برای افرادی که وزن کمی دارند و به سختی وزن اضافه می‌کنند، انتخابی عالی است. این افراد باید برای افزایش وزن، کالری مصرفی خود را افزایش دهند. به‌علاوه، ذرت، کربوهیدرات و کالری بالایی دارد، بنابراین با مصرف درست این ماده غذایی، می‌توانید به آسانی و سریع، به هدف افزایش وزن خود دست‌یابید؛ بنابراین اگر به دنبال راه‌های طبیعی برای افزایش وزن سریع هستید، یک فنجان دانه ذرت می‌تواند ۱۳۰ کالری به شما بدهد.

۱۲. برای استخوان‌های شما مفید است

شما با دانستن خواص ذرت در ساخت استخوان، متعجب خواهید شد. حالا قطعاً به این فکر می‌کنید که ذرت چگونه به ساخت استخوان کمک می‌کند، درست است؟ بتاکریپتوزانتین موجود در ذرت، به کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم مفصلی، سرطان و غیره کمک می‌کند و اگر ذرت را به دفعات مصرف کنید، این ماده غذایی، پیری استخوان را کاهش می‌دهد. برای داشتن استخوان‌هایی سالم‌تر، باید ذرت بیشتری مصرف کنید زیرا ذرت دارای منیزیم، آهن، روی و فسفر است. خوردن ذرت، از بیماری‌های مربوط به استخوان نیز جلوگیری می‌کند. یا به عبارت دیگر ذرت واقعاً برای سلامت استخوان خوب است.

۱۳. افزایش انرژی

همان‌گونه که در بالا گفته شد، ذرت حاوی کربوهیدرات است اما مصرف مناسب آن، باعث افزایش وزن زیاد نمی‌شود. ذرت، باعث انرژی‌زایی فوری نیز می‌شود. دلیل این‌که انرژی‌زایی فوری را یکی از خواص شگفت‌انگیز ذرت می‌دانند این است که ذرت، اسید پاتئتنیک، ویتامین‌های گروه B که می‌توانند به گلوکوز تبدیل‌شده و به افزایش انرژی کمک کنند، دارد. علاوه بر این، ذرت دارای بتاکاروتن نیز هست که می‌تواند با خستگی مبارزه کند.

۱۴. سلامتی بافت‌ها را افزایش می‌دهد

علاوه بر جواب خوب بودن، برای سؤال آیا ذرت برای سلامتی خوب است؟ توانایی افزایش سلامتی بافت‌های بدن نیز از خواص فوق‌العاده ذرت برای سلامتی است زیرا ذرت می‌تواند کارهایی را برای بافت‌های بدن انجام دهد و باید در رژیم غذایی قرار گیرد. به‌علاوه خوردن روزانه ذرت به تقویت ارتباط بافت‌ مانند غضروف، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه، ذرت به تثبیت سطح قند خون کمک کرده، چربی و کربوهیدرات‌ها را می‌شکند و انرژی شما را تأمین می‌کند. آیا می‌دانید ذرت، حاوی مواد معدنی مهمی مانند فسفر، مس، آهن و منیزیم است که می‌تواند استخوان را تقویت کند.

۱۵. از سرطان جلوگیری می‌کند

در کنار خواص فراوان ذرت، ممکن است با ارزش دیگری از این ماده غذایی آشنا شوید؛ و آن، پیشگیری از سرطان است. ذرت، به دلیل داشتن ترکیب فنولیک و اسید فرولیک، می‌تواند با تومورهای سینه و کبد مبارزه کند. همچنین، فیبر موجود در ذرت، به کاهش برخی از مشکلات گوارشی مانند هموروئید و یبوست کمک می‌کند و در مبارزه با سرطان روده بزرگ نیز نقش دارد. اگر می‌خواهید با سرطان ریه مبارزه کنید، خوردن ذرت، راهی مؤثر است زیرا ذرت دارای آنتی‌اکسیدان‌های حیاتی برای این منظور است

آیا می‌دانید امروزه سرطان، روزبه‌روز در حال افزایش است و جان افراد بسیاری را در دنیا می‌گیرد؟ در کنار راه‌های مؤثر زیاد برای مبارزه با سرطان، خوردن غذاهایی مانند ذرت، یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه‌هاست. به‌طور خلاصه، توانایی جلوگیری از سرطان در انسان، یکی از بهترین خواص ذرت برای سلامتی است که افرادی که در خطر ابتلا به سرطان هستند، نباید نادیده بگیرند.

۱۶. برای زنان باردار خوب است

اگر باردارید ذرت یکی از مفیدترین غذاهایی است که باید هرروز بخورید. کمبود اسیدفولیک باعث نقص در جنین شما و سقط جنین می‌شود؛ بنابراین، باید برای افزایش سلامتی خود و رشد جنین، از این غذای ارزان و مغذی استفاده کنید. به‌علاوه، ذرت فیبر بالایی دارد که می‌تواند با برخی بیماری‌های دوره بارداری مانند یبوست مبارزه کند. همچنین، فولات موجود در ذرت، خطر ابتلا به ناهنجاری‌ها را کاهش می‌دهد. اگر زنان باردار، هرروز ذرت بخورند، برای سلامتی جنینشان، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند.

چون ذرت، اسید پانتوتنیک دارد، اعضاء بدن جنین رشد بهتری خواهند داشت؛ بنابراین این یکی از بهترین خواص ذرت برای سلامت و کاهش وزن و به‌ویژه برای زنان باردار است که اگر می‌خواهند سلامتی خود را افزایش داده و نوزادانی سالم به دنیا بیاورند، نباید آن را نادیده بگیرند.

۱۷. برای پوست و مو مفید است

آیا می‌خواهید پوست و موی‌تان را بدون هزینه بالا، زیبا کنید؟ جواب‌تان مثبت است، نه؟ خوردن ذرت، راه خوبی است که باید آن را بدانید. برای نرمی پوست و قوی و براق‌تر کردن مو، ذرت بهترین منبع است زیرا سرشار از ویتامین A، ویتامین C، بتاکاروتن و دیگر آنتی‌اکسیدان هایی است که در برابر اشعه ماوراء بنفش، از پوست‌تان محافظت می‌کنند. همچنین، ذرت باعث تولید کلاژن می‌شود که برای مو و حفظ انعطاف‌پذیری پوست لازم است. هنگامی‌که سن ما بالاتر می‌رود، ما آسیب بیشتری از رادیکال‌های آزاد می‌بینیم که باعث چین‌وچروک پوست می‌شود. همان‌گونه که قبلاً گفتیم، مواد مغذی موجود در ذرت است که به کاهش فرآیند پیری کمک کرده و پوست‌تان را زیبا می‌کند.

همچنین، ذرت به‌عنوان منبع مؤثر جلوگیری از خشکی و ریزش مو شناخته می‌شود زیرا دارای مقادیر بالای ویتامین E و K است. اگر ذرت را در وعده‌های غذایی روزانه‌ خود بگنجانید، با خشکی و ریزش مو مبارزه می‌کند؛ بنابراین، این یکی از بهترین خواص ذرت برای سلامتی، مو و پوست زنان و مردان در همه سنین است.

۱۸. برای کاهش وزن مفید است

اگر در خواص ذرت برای سلامتی و کاهش وزن جست‌وجو کنید، خواهید دید که ذرت دارای مواد مغذی بسیاری است که غده تیروئید را تحریک می‌کنند تا هورمون تریدوتیرونین تولید کند که برای سوزاندن سریع‌تر چربی‌ها به کار می‌رود. به‌علاوه، خوردن ذرت، باعث سیری طولانی‌تری در شما می‌شود و شما را از خوردن زیاد بازمی‌دارد. با خوردن فقط یک فنجان ذرت، ۱۲۴ کالری را دریافت می‌کنید و با خوردن ذرت به جای غذاهای چرب، به‌سرعت وزن از دست می‌دهید. ذرت یخ‌زده، کنسروی یا تازه، بسیار سالم است و شما می‌توانید ذرت را به روش‌های مختلف مانند بخارپز، کبابی و پخته مصرف کنید.

ذرت، سالادها و سوپ‌ها را بسیار خوشمزه‌ می‌کند. اگر قصد کاهش وزن دارید، برای بهره‌مندی از خواص ذرت، بیشتر از آن استفاده کنید. این واقعاً بهترین جواب برای سؤال آیا ذرت برای رژیم کاهش وزن خوب است؟ و یکی از بهترین خواص ذرت برای کاهش وزن است که افراد باید بدانند و اگر قصد کاهش وزن و رسیدن به اندامی درست را دارند، از آن استفاده کنند.

۱۹. ویتامین‌ها را برای سلامتی شما تأمین می‌کند

واضح است که ذرت، ماده غذایی ارزشمندی است زیرا در جلوگیری از بیماری‌های خطرناک و افزایش سلامتی و کمک به کاهش وزن نقش دارد. ذرت، دارای مقادیر بالای نیاسین، تیامین، ویتامین B، پروتئین، ویتامین E و دیگر آنتی‌اکسیدان‌هاست که از اسهال جلوگیری کرده، متابولیسم را افزایش می‌دهند، باعث رشد جنین شده و پوست و مو را زیبا می‌کنند. به همین دلیل، خوردن ذرت، راهی طبیعی برای اجتناب از مصرف مکمل‌های ویتامین است که می‌توانند برای سلامتی مضراتی داشته باشند. با دریافت ویتامین کافی، شما شانس خوبی برای بهبود زندگی جنسی، تحریک عملکرد مغز و افزایش انرژی برای کار دارید.

۲۰. منبع خوبی از مواد معدنی برای بدن

همان‌گونه که می‌دانید، مواد معدنی برای سلامتی بسیار ضروری هستند، بنابراین غذا خوردن یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت ویتامین است. خوردن ذرت، فواید زیادی دارد زیرا دارای مس، آهن، روی، منگنز، منیزیم، سلنیوم و فسفر است. ذرت، عملکرد کلیه را تحریک می‌کند، باعث رشد استخوان و بدن می‌شود. مواد معدنی موجود در ذرت به تعادل مایعات، اسیدهای معده، انقباض ماهیچه کمک کرده، رشد استخوان را افزایش می‌دهد، فشارخون را تنظیم می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و غیره. در کنار بقیه غذاهای سالم مانند آب، شکلات، تخم‌مرغ، شیر، حبوبات، مرغ، ماهی و دیگر غذاها، ذرت یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامتی و وزن است.

۲۱. با یبوست مبارزه می‌کند

این نیز یکی از خواص عالی ذرت در کنار دیگر خواص است که می‌خواهم در این مقاله معرفی کنم و شما باید سعی کنید از آن استفاده کنید! فیبر موجود در ذرت، به افزایش سلامتی کمک کرده، از سرطان جلوگیری می‌کند و به‌ویژه خطر ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ذرت به تولید باکتری مفید برای مبارزه با این وضعیت کمک می‌کند. ذرت، منبع خوبی از فیبر و غذایی خوشمزه برای صرف در کنار خانواده و دوستان در تابستان است. در ماه‌های تابستان، فروشندگان، ذرت را در کنار خیابان نیز می‌فروشند. حالا شما خواص ذرت را می‌دانید، می‌توانید از این غذای سالم چشم بپوشید؟

۲۲. آنتی‌اکسیدان‌های ضروری را تأمین می‌کند

ذرت یک میان وعده خوب در تابستان است که می‌توانید در بازارها و فروشگاه‌ها بیابید. در کنار دیگر فواید ذرت، ممکن است متوجه شوید که ذرت، بیشتر از حد انتظار، آنتی‌اکسیدان دارد. می‌توانید با مصرف ذرت، زئازانتین، اسید پروتوکاتکوئیک، اسید وانیلیک، اسید سینرژیک، لوتئین، اسید فرولیک، اسید کوماریک، اسید کافئیک، بتاکاروتن و آنتوسیانین را دریافت کنید. همان‌طور که می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ذرت به کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی نیز کمک می‌کنند. پخته یا خشک مهم نیست؛ ذرت در هر صورتی آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای بدن را دارد؛ بنابراین می‌توانید از این میان وعده خوشمزه لذت ببرید.

۲۳. برای قند خون خوب است

انتظار می‌رود ذرت به تنظیم قندخون کمک کند زیرا سرشار از ویتامین‌های گروه B است. همچنین ذرت سرشار از پروتئین و فیبر نیز هست که می‌تواند عبور غذا را تسهیل کند. همچنین، از جذب قند در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند؛ بنابراین، مصرف ۱-۲ فنجان ذرت، دیابت نوع ۱ و ۲ را به میزان قابل‌توجهی کنترل می‌کند. در میان خواص ذرت که یاد گرفتید، این فایده نیز بسیار مهم است زیرا افراد زیادی به دیابت مبتلا می‌شوند.

۲۴. مواد مغذی را متعادل می‌کند

علاوه بر تمام خواص ذرت که در بالا گفته شد، ممکن است فایده بیشتری از این ماده غذای ببرید مثلاً این ماده، مواد مغذی در وعده‌های غذایی روزانه را تأمین می‌کند. جالب است بدانید، ذرت در مبارزه با ایدز نیز نقش دارد زیرا دارای لستین است که پروتئین خاصی است که می‌تواند به کربوهیدرات‌ها چسبیده و با ویروس ایدز مبارزه کند. برای مصرف این غذای سالم، می‌توانید آن را به روش‌های مختلفی از جمله بخارپز، پخته یا خشک استفاده کنید. به‌هرحال، بهترین و سالم‌ترین راه پخت و بهره‌مندی از خواص ذرت، بخارپز کردن آن است.

۲۵. مواد مغذی بیشتری را تأمین می‌کند

این درواقع، آخرین اما مهم‌ترین قسمت فهرست بهترین فواید ذرت برای سلامتی است که بیشتر مردم دنیا دوست دارند و از آن استفاده کرده‌اند زیرا می‌دانند جواب سؤال آیا ذرت برای رژیم کاهش وزن و سلامتی کلی مناسب است؟ مثبت است. برای تقویت سیستم ایمنی، ساخت ماهیچه و ترمیم سلول‌ها باید هرروز ذرت مصرف کرد. ذرت شیرین، یک غذای کم‌چرب است و می‌توانید بدون ترس از ذخیره چربی، آن را بخورید. ذرت، دارای مقادیر بالای پروتئین نیز هست و شما سالم‌تر خواهید شد.

به‌علاوه، پتاسیم برای ساخت استخوان، انقباض ماهیچه‌ها و تنظیم عملکرد قلب لازم است. همچنین، یک فنجان ذرت، ۳۲۵ میلی‌گرم پتاسیم دارد و شما می‌توانید آن را با لوبیا، اسفناج و سیب‌زمینی ترکیب کنید تا ویتامین‌های بیشتری دریافت کنید. با دانستن فواید ذرت، خواهید دانست که این ماده غذایی، سرشار از کربوهیدرات است. شما نیازی ندارید که غذاهای شیرین و دسر بخورید، فقط خوردن میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل به‌ویژه ذرت، کربوهیدرات‌های لازم را تأمین می‌کند.

مضرات ذرت

اگرچه ذرت خواص بسیاری دارد، ولی عوارضی نیز دارد که ممکن است در صورت خوردن زیاد آن، دچارشان شوید. اول، هنگامی‌که ذرت می‌خورید، ممکن است به حساسیت دچار شوید. ممکن است علائمی مانند استفراغ، دانه‌های پوستی، همراه با تورم غشای مخاطی و غیره داشته باشید. به‌علاوه، در صورت مصرف زیاد ذرت، در معرض خطر ابتلا پلاگر قرار خواهید گرفت که به دلیل کمبود نیاسین به وجود می‌آید. همان‌گونه که می‌دانید، ذرت مقدار کمی نیاسین دارد. هنگامی‌که در مورد مضرات ذرت صحبت می‌کنیم، باید به پوسیدگی دندان نیز اشاره کرد. به دلیل مقدار بالای قند موجود در ذرت، مصرف زیاد ذرت باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

۱. واکنش‌های حساسیتی

خوردن ذرت می‌تواند باعث حساسیت و علائمی مانند راش پوستی، تورم غشای مخاطی، استفراغ و غیره شود. برخی افراد بعد از خوردن ذرت به حمله آسم و آنافیلاکسی نیز دچار می‌شوند. دلیل اصلی حساسیت‌ها، پروتئین خوراکی موجود در ذرت است.

۲. خطر پلاگرا

ذرت غذای اصلی بسیاری از مردم است. اگر ذرت را در مقادیر زیاد مصرف کنید، در خطر ابتلا به پلاگرا قرار خواهید گرفت. پلاگرا همان کمبود ویتامین، به‌ویژه نیاسین است. مقدار اسیدهای آمینه (لیسین و تریپتوفان) و نیاسین – که در برابر پلاگرا از بدن محافظت می‌کنند – در ذرت بسیار پایین است. اگر ذرت، ماده اصلی رژیم غذایی شماست، باید خوراکی‌های سرشار از ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از بروز پلاگرا جلوگیری کنید.

۳. مضر برای افراد دیابتی

ذرت بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر منفی می‌گذارد زیرا قند خون بدن را افزایش می‌دهد. ذرت کربوهیدرات بالایی دارد که به بالا رفتن قند خون می‌انجامد؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید ذرت را در مقادیر زیاد مصرف کنند.

۴. ایجاد نفخ

ذرت درصد بالایی نشاسته دارد. زمانی که ذرت مصرف می‌کنید، نشاسته در روده بزرگ می‌شکند و گاز زیادی تولید می‌کند؛ بنابراین اگر فردی مقدار زیادی ذرت مصرف کند، به نفخ دچار می‌شود.

۵. سوءهاضمه و ناراحتی معده

ذرت منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی حیاتی است که به دفع سموم از بدن کمک می‌کند؛ اما مقدار بیش از اندازه این فیبر می‌تواند برای معده مضر باشد. اگر مقدار زیادی غلات نیز بخورید، به سوءهاضمه و معده درد دچار خواهید شد! بنابراین، مراقب میزان مصرف ذرت – به هر شکلی – باشید.

۶. تحریک روده و اسهال

ذرت را نباید خام خورد چرا که می‌تواند باعث اسهال شود. ذرت به اختلالات روده‌ای متعددی نیز منجر می‌شود. اگر علائم خاصی را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

۷. پوسیدگی دندان

ذرت حاوی قند است بنابراین می‌تواند باعث پوسیدگی دندان در برخی افراد شود. پوسیدگی دندان، یکی از عوارض نسبتاً نادر ذرت است اما نباید آن را نادیده گرفت! بعد از خوردن ذرت، مراقب بهداشت دهان خود باشید و مسواک بزنید.

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت

آرد ذرت از آسیاب کردن دانه‌های خشک شده ذرت تهیه شده و بسته به رنگ دانه‌های ذرت رنگش متغیر است. چون ذرت‌ها نژادهای مختلفی دارند و می‌توانند ذرت رنگی مانند سفید، زرد، آبی و بنفش و سیاه باشند. پس آرد ذرت هم می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد. نشاسته ذرت نوعی نشاسته است که طی فرایندی از دانه‌های ذرت گرفته شده و مانند نشاسته‌های دیگر معمولاً عامل غلظت در غذاها و شیرینی‌هاست. در دستورات شیرینی عموماً از نشاسته ذرت استفاده می‌شود که گاهی آرد ذرت می‌نویسند . ولی منظور همان نشاسته ذرت است.

نحوه بهره‌مندی از خواص ذرت

همان‌گونه که قبلاً گفته شد، فواید ذرت برای ما بیشتر از مضراتش است؛ بنابراین نباید این ماده غذای فوق‌العاده را نادیده بگیرید. به‌هرحال، راه بهره‌مند شدن از خواص ذرت را می‌دانید؟

بیایید به روش‌های زیر نگاهی بیندازیم:

۱. ذرت سرخ‌شده با نارگیل

مواد موردنیاز:

– ۲ عدد ذرت شیرین

– نارگیل نواری

– نمک

طرز تهیه:

– دانه‌های ذرت را از چوب جدا کنید.

– مقداری روغن در تابه ریخته و آن را گرم‌کنید، سپس ذرت را در تابه ریخته و ۲ دقیقه هم بزنید.

– نارگیل را به تابه اضافه کرده و خوب هم بزنید، بگذارید ۱ دقیقه بماند، سپس حرارت را خاموش‌کنید.

۲. ذرت پخته

ذرت پخته برای مردم شهری و روستایی، چیز عجیبی نیست. ذرت می‌تواند برای خیلی از افراد، صبحانه یا یک میان وعده در زمان خواب باشد اما خیلی از این افراد نمی‌دانند خوردن ذرت پخته، راهی عالی برای کاهش وزن است و این ویژگی، یکی از بهترین خواص ذرت برای سلامتی انسان است. تهیه ذرت پخته بسیار آسان است، ذرت را در ظرف آب جوش بریزید و هنگامی‌که ذرت تقریباً پخت، مقداری نمک به آن اضافه کنید. این کار، مقدار قند گرفته‌شده از ذرت را محدود کرده و آن را برای فرآیند کاهش وزن، مهم‌تر و مؤثرتر می‌کند.

۳. سالاد ذرت

مواد موردنیاز:

– ۴ عدد ذرت

– گوجه‌فرنگی گیلاسی

– پیازچه

– روغن زیتون

– سرکه

– سیر

– ۲ قاشق غذاخوری ریحان تازه

– پنیر

– تخم‌مرغ

طرز تهیه:

– دانه‌های ذرت را از چوب آن جدا کنید

– ذرت را در کاسه‌ای بزرگ گذاشته و پیازچه و گوجه فرنگی را اضافه کنید.

– آن‌ها را با تخم‌مرغ، روغن زیتون، سرکه، سیر، پنیر و ریحان مخلوط‌ کنید.

با این روش ساده می‌توانید سالادی بسیار جدید و مغذی داشته باشید. این غذا چرب نیست و برای افزایش وزن افراد لاغر مناسب است.

برای خرید بذر ذرت ذر انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳





:: برچسب‌ها: ذرت , بذر ذرت , خواص ذرت , بذر , فروشگاه بذر , خريد بذر ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: